Educarea supradotatilor si promovarea lor - o prioritate nationala

"In fata lui Dumnezeu nu exista genii, Dumnezeu lucreaza nu cu genii, ci cu oameni", spunea Petre Tutea. As sublinia: oricare individ este in primul rand om, fie el mediocru sau genial. Despre copiii supradotati s-a discutat de multe ori, s-a comentat in presa, exista site-uri dedicate lor. Matematicianul Florian Colceag are o experienta de 20 de ani in "gifted education" (lucrand mult cu tinerii supradotati) si in antrenarea co-piilor olimpici la matematica. Reprezentant in Romania al International Council for Gifted and Talented Education, el este si presedintele IRSCA Gifted Education, o organizatie nonprofit care promoveaza si sprijina dezvoltarea copiilor supradotati in toate domeniile, atat stiinta, cat si arta, management, leadership.

Discutia cu Florian Colceag era necesara, avand in vedere activitatea sa in ceea ce priveste aceasta categorie de oameni deosebiti si tot ceea ce se face, efectiv, in directia promovarii lor:

,Exista un consortiu care se dedica dezvoltarii edu-catiei copiilor supradotati si talentati, iar prin participarea mea la a XVI-a Bienala a World Council for Gifted and Talented Children am reinnoit si sprijinul international care ne-a mai fost oferit si inainte, insa in conditiile unei mai mari vizibilitati a programului si a unei mai bune colaborari cu institutiile statului".

IRSCA Gifted Education a obtinut integrarea in reteaua de policy makers mondiala, prin recunoasterea la nivel in-ternational a activitatii personale in acest domeniu a presedintelui acestei organizatii, fiind initiate directii noi, cum este, de exemplu, ,policy making in gifted education". Sunt cunoscute rezultatele semni-ficative obtinute de profesorul F. Colceag, faptul ca multi copii pregatiti de el au castigat cele mai mari premii la olimpiade internationale de matematica: ,In momentul actual, olimpiadele de matematica din Romania merg foarte bine si fara contributia mea.

Am avut, intr-adevar, o munca intensa in acest domeniu si cu rezultate pe care dumneavoastra le-ati numit spectaculoase. Sunt multi profesori tineri in marile universitati ale lumii care provin din cercul de matematica in care am lucrat, insa noi suntem niste provideri de matematicieni de frunte in lume, fara a fi o piata matematica proprie. Avem o nevoie extraordinar de mare de programe directionate in antreprenoriat, in management, in leadership din alte directii, si consumam acest produs din Vest fara sa-l producem la noi acasa."

Lucrurile nu se opresc aici. Exista planuri notabile pe care organizatia IRSCA Gifted Education vrea sa le puna in aplicare: ,Din toamna vom porni un proiect-pilot cu doua licee de arta, Liceul de muzica Dinu Lipatti si cel de coregrafie Floria Capsali din Bucuresti, si in acest program vom distribui, sa spunem astfel, competenta profesorilor in metodologia de predare pentru copii supradotati si talentati, care optimizeaza procesul.

In programul National Gifted Education in Romania Education vom avea o foarte mare atentie in legatura cu nevoile specifice ale momentului, dezvoltand linii de programe care sa aduca o plus-valoare in orice dezvoltare nationala, producand liderii mileniului III pe toate directiile posibile de actiune".

Cu ocazia deja amintitei Bienale a World Council for Gifted and Talented Children, care a avut loc intre 6 si 10 august in New Orleans, Louisiana, USA, unde Florian Colceag a fost singurul reprezentant al Romaniei, au fost deschise porti, au fost create ferestre acolo unde nu existau sau care fusesera intre timp inchise: ,Avem acum posibilitatea unor parteneriate internationale care ne vor permite sa nu trebuiasca sa reinventam cuiul si roata, sa folosim toate studiile care sau facut pana acum in aceasta directie, sa facem un transfer de competenta, de know-how si tehnologie de un nivel foarte inalt in educatia romaneasca, transfer care sa permita imbunatatirea sistemului educativ si sa se foloseasca mult mai bine potentialul uman. Pentru ca nevoia de potential uman de foarte buna calitate, inalt calificat, este imensa in acest moment in Romania." Ca multi tineri, mai cu seama cei supradotati, parasesc tara (in jur de 50.000), construindusi o cariera de invidiat in Occident, si ca extrem de putini revin in tara, toate acestea reprezinta o realitate dureroasa: ,Exista o stare dezechilibrata a nevoilor si a resurselor locale, care ne face sa dam tot ce avem in strainatate, pentru ca acel produs pe carel putem face si-l facem bine nu-l consumam in tara. Si, din aceasta cauza avem foarte multe dezechilibre functionale in economie, nefiind inca o zona in care sa se fi facut foarte bine niste calcule asupra resurselor materiale si umane si a nevoilor in dezvoltarea de programe pe termen mediu sau lung". Va fi, asadar, nevoie de un efort sustinut in continuare, astfel incat, intr-o buna zi, tinerii supradotati din Romania sa nu mai caute in alta parte o apreciere profesionala pe masura capacitatii lor. Si pentru ca acest lucru sa devina posibil: ,Vor fi multi pasi pe care va trebui sa-i facem in viitor. Primul va fi colaborarea cu Ministerul Educatiei Nationale, dar in urmatorii pasi va trebui sa dezvoltam centre si institutii dedicate scopului nostru. Primul va fi un National Academy for Gifted Children, in care sa se dezvolte, cu cele mai bune minti, cele mai performante programe profesionale". Petre Tutea avea dreptate, pentru Dumnezeu nu exista genii, lucrand intr-adevar nu cu genii, ci cu oameni, iar in cazul eforturilor facute si care urmeaza sa fie facute se porneste de la o anumita premisa: ,Se respecta natura divina a omului, si nu omul-marfa, omul de consum. Omul creator, omul capabil sa-si dezvolte potentialele trebuie promovat."


Preluare din Adevarul Online, Copyright Adevarul Online, 1 Octombrie 2005.



 Web Design - Mihai Dragan, Web Development - Stefan Nicula / freelance web specialist , Ilustratii - Devis Grebu, Hosting by MXhost